top of page
  • tuckerreut

חיפוי חוץ נושם - מאמר מאת אופיר כוכבי – מנכ"ל חברת כוכבי בנוי לתלפיות.


הבניה המתקדמת צוברת נתח שוק משמעותי בשוק הבניה בשנים האחרונות וסביבה מתפתחים פתרונות רבים לחיפוי, בידוד, איטום ועוד.


אחד התחומים החשובים ביותר והפרוצים ביותר בעולם הבניה המתקדמת הינו חיפוי מעטפת המבנה ומטרתי בשורות אלו היא לשפוך מעט אור על עולמו המופלא של חיפוי החוץ.


אז מה צריכה מעטפת המבנה להיות? עמידה? אטומה? חזקה? זה טיפה מורכב יותר.

מערכת חיפוי החוץ של המבנה היא למעשה הממברנה המפרידה בין העולם החיצוני ולבין פנים הבית. בניגוד לבניה בבלוקים המאפיינת במערכות קיר פשוטות יחסית המורכבות ברובו המוחלט של המקרים מבטון, בלוקים וטייח, מציעה הבניה המתקדמת חתך קיר מורכב יותר הכולל מספר חומרים במספר שכבות.


בואו נדבר ראשית על מספר עקרונות תכנוניים:

בעת תכנון חתך קיר אנחנו בוחנים את מערכות החיפוי השונות לפי חמישה עקרונות מנחים: חוזק מכאני, עמידות בסדיקה, איטום, בידוד, ונשימה.


נסביר: קיר המעטפת, הלא הוא המחיצה המגינה על המבנה מהסביבה החיצונית, מוצאת את עצמו לעיטים קרובות כאשר משני צדיו שוררים הפרשים קיצוניים של טמפרטורה ולחות. תפקידו של קיר המעטפת הוא לשמור על המבנה שלנו יבש, מבודד ומוגן גם בתנאי האקלים הקיצוניים ביותר. לשם כך חולק קיר לשלוש מערכות: חיפוי פנים, בידוד וחיפוי חוץ, אשר עובדות ביחד על מנת לאפשר לקיר המעטפת למלא את חמשת תפקידיו לעיל.

חוזק מכאני:

קיר המעטפת צריך להיות בעל חוזק מכאני כזה שיאפשר לו לעמוד בפני מכות דוגמת חפצים המוטחים כנגדו משני צדדיו על מנת לספק למבנה עמידות לאורך שנים. מערכות חיפוי פנים טובות יהיו עשויות בדרך כלל גבס צפוף בעל כושר נשיאה של 45 ק"ג למ"ר לפחות בעוד מערכות חיפוי חוץ יהיו רב שכבתיות ויכללו מספר שכבות רשת וטייח אקרילי התורמים רבות לחוזקו המכאני של הקיר.

עמידות בסדיקה:

קיר המעטפת צריך להיות חזק, אולם החוזק אינו מתבטא רק בהתנגדותו המכאנית של הקיר לעצמים אלא גם לעמידות כיחידה אחת לאורך זמן. סדיקה הינה אחד האויבים הגדולים של כל בניין באשר הוא אולם דווקא במישור זה, לבניה המתקדמת יתרון המגיע מכוון בלתי צפוי. שלד הפלדה גמיש פי כמה משלד בלוק ובטון עקב גמישותה של הפלדה ומקדם ההתפשטות הגבוהה שלה היוצרים שלד מבנה אשר סוד עמידותו טמון בגמישותו. אולם גמישות זו עלולה להוות אתגר של ממש עבור מערכות החיפוי שכן הימתחותו של החומר וגמישותו הן כשלעצמן עלולות להוות קטליזטור לסדיקת המבנה. אך דווקא מכאן צומח יתרון משמעותי נוסף של שיטת הבניה. מערכות חיפוי החוץ בהן אנו משתמשים, לא די בכך שהן מקטינות את רגישותו של הקיר בפני סדיקה – הן הופכות אותו לחסין בפניה. קירות שנבנו כהלכה בבניה מתקדמת תוך יישום נכון ופרטי ביצוע מתאימים יקנו לקירות המבנה עמידות מוחלטת בפני סדיקה לאורך שנים.


איטום:

לאיטום קירות המבנה ישנו תפקיד כפול. אנו רוצים להגן על סביבת המבנה הפנימית כדי להימנע מנזקי רטיבות וכתמי רטיבות בתוך הבית, אולם למערכת האיטום של קיר המבנה תפקיד נוסף. שלד המבנה עשוי פלדה גמישה וחזקה. פלדה זו, הנושאת את שלד המבנה היא גם רגישה לנזקי מים ושהותה באזור רטוב לאורך זמן עשוי לגרום לחלודה ובסופו של דבר להתפוררותו והיחלשותו של שלד הפלדה. תפקיד נוסף של מערכת חיפוי החוץ הינו, אם כן, לשמור על שלד המבנה יבש. מערכות חיפוי חוץ טובות משתמשות בדרך כלל בטייח אקרילי וביריעות על מנת להרחיק את מי הגשם ולשמור על שלד הפלדה יבש.

בידוד:

יתרונה הבולט ואולי המפורסם ביותר של הבניה המתקדמת הוא בידוד מעטפת המבנה. שלד הפלדה המחופה משני צדיו בלוחות מותיר באמצע תווך הממולא בבידוד נפחי ומגדיל את ההתנגדות הטרמית והאקוסטית של מעטפת המבנה לפי 4 ויותר מהתקן הישראלי לבידוד מבנים (rval=1). אולם יתרון זה חושף את מערכת קירות המעטפת לבעיה במישור אחר לגמרי – נזקי רטיבות.

הבעיה בשיאה בחורף כאשר החלונות והדלתות סגורים, פנים הבית מחומם ולחץ האדים במבנה גבוהה מזה השורר מחוצה לו. אדי המים שבחלל המבנה נדחקים דרך לוחות החיפוי שבצדם הפנימי של קירות המעטפת אל תוך הקיר בדרכם החוצה וכאשר הם חוצים את שכבת הבידוד הטמפרטורה שלהם צונחת. באין שחרור של האדים מחלל הקירות החוצה אל הסביבה החיצונית, הם מתעבים על חלקה הפנימי של ממברנת החיצונית, נכלאים בתוך הקיר ויוצרים נזקי רטיבות הן לקונסטרוקציית הפלדה והן לחיפוי הפנים.


קיר נושם:

על מנת להתמודד עם עיבוי המים בתוך קירות המעטפת יש להימנע באופן מוחלט ממערכות חיפוי המבוססות על איטום מעטפת הקיר החיצונית ולהעדיף מערכות חיפוי נושמות המאפשרות את נידוף האדים מתוך חלל הקיר אל הסביבה החיצונית. מערכות כאלו יהיו מאופיינות בלוחות חיפוי העשויים מחומר המסוגל לעמוד לאורך תקופות ארוכות בתנאי רטיבות מבלי לאבד מחוזקו ומעמידותו המכאנית ומיריעה ברירנית המאפשרת את נידוף האדים מתוך הקיר החוצה תוך מניעת כניסת מים בכוון ההפוך לתוך חלל הקיר.

מערכת חיפוי העונות על חמשת העקרונות המנחים תשפר באופן ניכר את עמידותו של המבנה לאורך שנים ואת חסינותו בפני סדיקה ונזקי רטיבות.

רוצים לדעת עוד? התקשרו אלינו לכוכבי בנוי לתלפיות וצוות המומחים שלנו ישמח לסייע לכם.

בניה מתקדמת בונים חכם.





bottom of page